Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Nechali sme autám ukrojiť príliš veľa z nášho verejného priestoru, myslí si riaditeľ komunikácie bratislavskej župy Michal Feik. Ako je prepojený so Sereďou?

GALÉRIA Facebook
Autor: Sered Inak
Nechali sme autám ukrojiť príliš veľa z nášho verejného priestoru, myslí si riaditeľ komunikácie bratislavskej župy Michal Feik. Ako je prepojený so Sereďou?
Prax ho vraj naučila lepšie počúvať. Bol poradcom bratislavského primátora, hovorcom Ministerstva pôdohospodárstva SR a dnes riadi Odbor komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja. Venuje sa cyklotrasám, jazdí vlakom a presvedčil svojich susedov, aby vymenili betóny za viac zelene. Sereď sa mu spája s pesničkou od skupiny Lojzo, aj s prehustenou dopravou. Optimista s dušou aktivistu, Michal Feik.

Kto si?

Človek, ktorý sa snaží chodiť po svete s otvorenými očami a meniť okolo seba veci k lepšiemu. Malé, ale aj veľké.

Čím žiješ?

Pracujem ako riaditeľ Odboru komunikácie a propagácie na Bratislavskej župe. Keďže práca má veľmi baví, tak žijem najmä ňou. Nuž a v neposlednom rade žijem aj tým, že mám skvelého štvorročného syna, ktorého veľmi bavia vlaky. Podobne ako mňa. Takže cestujeme krížom-krážom po kraji.

Prečo si berieš zelené témy v meste tak nejak za svoje?

Pretože môžete mať drahé auto, najnovší mobil, či chodiť na dráhe dovolenky, zdravie je len jedno. A ak si ešte donedávna niekto myslel, že globálna zmena klímy sa nás netýka, tak extrémne horúčavy a suchá tento rok snáď presvedčili aj tých najväčších pochybovačov. Myslím si, že každý z nás môže urobiť niečo pre životné prostredie.

A čo také si teda urobil ty?

V posledných rokoch toho bolo veľa, čistili sme nelegálne skládky, či sadili stromy. Jedna z posledných aktivít je, že spolu so susedmi sme rozbili zbytočný betón okolo našej bytovky.

Prinieslo vám to do spoločného nažívania nejaké ďalšie pozitívne hodnoty?

Po prvé to už nemáme okolo bytovky také škaredé a po druhé, novovysadená zeleň zadržiava vodu, je príjemná na pohľad a v lete nebudeme mať prehriate okolie.

Ako si na toto namotivoval svojich susedov?

Jedného dňa sme sa stretli na lavičke pred domom. Bolo horúce a suché leto. A začali sme sa baviť o tom, čo by sme my mohli spraviť pre životné prostredie. Ja som navrhol premeniť betón na trávnik a sused zadržiavať dažďovú vodu do sudov.

Plánujete so zazelenaním pokračovať?

Určite áno. Chceme zachytávať dažďovú vodu a už máme pripravený aj projekt na zazelenanie striech garáží.

Čo si predstavíš ako prvé, keď sa povie Sereď?

Garáž pre osobný automobil z piesne Krajobraz od skupiny Lojzo. Bol som sa tam tento rok pozrieť, či ešte stojí. Stojí! (pozn. red.: garáž nájdete v Šintave na križovatke smer Hlohovec)

A druhé? A tretie?

Pečiváreň Sereď. A múzeum holokaustu. Tam by sa mal ísť určite každý pozrieť.

Ako ju vnímaš?

Narodil som sa v Trnave a keď som bol malý, chodili sme tadiaľto s rodičmi na stredné Slovensko keď ešte nebola rýchlostná cesta R1. A prekvapilo ma, koľko odvtedy pribudlo v meste áut.

Máš tu nejaké fajn miesto?

Železničná stanica. Viažu ma k nej spomienky z detstva.

Akej farby máš bicykel?

Zelenej.

Kde si bol na ňom najďalej?

Už od vysokej školy chodím s rodinou každé leto na cyklistické výlety po Európe. Sú to už tisíce precestovaných kilometrov. Neviem, či je to najďalej, ale zatiaľ najkrajšia cyklotrasa, po ktorej som išiel, bola v Taliansku z Brennerského priesmyku do Verony. Cyklotrasa vedie po trase bývalej železničnej trate cez nádherné estakády a tunely.

Čo si myslíš o budovaní cyklotrás po Slovensku?

Dlhé roky sa tejto téme venujem a v Bratislave som riadil konkrétne projekty cyklotrás. Bicykel je ideálny dopravný prostriedok do mesta. Je ekologický, nestojíte v zápche a bicyklovaním robíte aj niečo pre zdravie. A cykloturistické trasy zase umožňujú ľuďom spoznávať krásy Slovenska. Je to úplne iné ako z auta alebo vlaku. Všade sa dostanete, zosadnete kdekoľvek a takmer nič preprava nestojí. A za deň dokážete prejsť dosť dlhú vzdialenosť.

Čo v tejto téme robíme ako spoločnosť zle?

Nechali sme autám ukrojiť príliš veľa z nášho verejného priestoru. Uberajú nám zeleň, priestor pre šport, kultúru, detské ihriská. A robia mesto menej bezpečným. V kuse musíte dávať pozor na cestnú premávku.

Robíme niečo dobre?

Áno, uvedomujeme si potrebu zmien. V doprave, v životnom štýle i v životnom prostredí.

Čo robíš rád?

Cestujem. A úplne najradšej vlakom. A popri tom fotím a točím videá.

Ako sa ti komunikuje s ľuďmi?

Veľmi dobre. Najviac ma baví, že komunikujem s kolegami, ale aj so starostami obcí o konkrétnych projektoch: o obnove pamiatok, o oprave ciest, o výstavbe cyklotrás, či o oprave škôl a škôlok.

Čo už robíš v komunikácií s ľuďmi inak?

Naučil som sa, že treba veľa počúvať a hovoriť najmä o pekných veciach. Negativizmu je vôkol nás viac ako dosť.

Ako hovorí so svojimi občanmi župa?

Nenaháňame sa za bulvárnymi informáciami ani za čítanosťou. Nikomu z nás nevadí, ak si článok prečíta 50 ľudí, pretože pre tých 50 ľudí je mimoriadne dôležitý. Na župe máme tú čarovnú možnosť, že môžeme prezentovať aj nekomerčné aktivity. To sú témy, ktoré nenájdete na stránkach bulvárov ani v krimi novinách. No sú nemenej dôležité pre spoločnosť.

Čo si želáš?

Aby sme vystúpili zo svojich bublín a naučili sa vnímať aj iné pohľady na svet. Pretože svet nie je čiernobiely, ale pestrofarebný. Pri témach ako je politika, pandémia, či vojna, sme sa radikalizovali. Každá názorová platforma je presvedčená o svojej pravde a čoraz menej je ochotná prijať iný názor. Želám si aj viac pozornosti zameranej na dobré vzťahy a menej energie venovanej honbe za majetkom. Aby sme viac šetrili svoje zdravie i životné prostredie. A hlavne, najviac si prajem mier u našich východných susedov.  

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.