Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Vízie budúcnosti

Dátum: 29.03.2023
Autor: Sered Inak
Vízie budúcnosti

Autá sa stanú nedostupnejšími pre určitú skupinu občanov

Netreba byť raketovým inžinierom, aby človek postrehol, že vízie výrobcov automobilov sú čisto elektrického charakteru. Ony sú to vízie skôr európskych politikov, ale dobre padne, keď všeobecná mienka ukazuje na samotných výrobcov.

Jednotlivé značky sa pretekajú, kto príde s väčším mediálnym zeleným vyhlásením, kto má viac ekologických tlačoviek, kto a kedy prestane (už konečne) vyrábať spaľovacie motory. Ono je to na jednej strane humorné, ale keď si človek uvedomí, že to myslia vážne, zvážnie aj on. Ja vás rozhodne nechcem strašiť, ale nejedna automobilka si dala za cieľ ukončiť produkciu spaľovacích motorov ešte skôr, ako budú oficiálne zakázané Európskou úniou (nateraz platí rok 2035). Po toľkých rokoch práce s týmto druhom tovaru si to sám neviem predstaviť. A predstavte si, že automobilky majú svoje vízie. Každá síce trochu iné, ale v jednom sa v podstate zhodujú.

Aktuálna vlna elektrických vozidiel je určená na zoznámenie sa širšej verejnosti s týmto druhom pohonu. Čoraz väčšie (umelé) pretláčanie má za úlohu ukázať, že o pár rokov pôjde o bežnú vec. Nasledujúce generácie elektrovozidiel už budú použiteľnejšie – dnešný smiešny dojazd na úrovni 200-300 km by sa mal minimálne zdvojnásobiť, čo urobí z takého auta ozajstného pomocníka. Problémom pre bežných smrteľníkov by mohla byť cena. Tá sa takisto minimálne zdvojnásobí, lebo tú väčšiu a novšiu baterku bude treba vyvinúť a vyrobiť.

Ak si myslíte, že sa autá stanú nedostupnejšími, tak pre určitú skupinu občanov zrejme áno, ale súkromné vlastníctvo ako ho poznáme dnes, pravdepodobne skončí. Značky deklarujú, že sa natiahne životnosť auta z dnešných 10-15 rokov na 20-25 rokov, čo by znamenalo, že si autá budeme prenajímať/leasovať na dlhšie obdobie, ako sme zvyknutí dnes. Ak teda vyššiu obstarávaciu cenu natiahneme vo financovaní na dlhšie ako dnešných 3-5 rokov, mesačná splátka by nemusela znamenať pohromu pre rodinný rozpočet bežnej rodiny zo strednej vrstvy. Samozrejme, je to individuálne, a v bežnom trhovom prostredí by si produkt našiel svoju životnú cestu. Otázka znie, či sa dá v našich zemepisných šírkach a dĺžkach hovoriť o trhovom alebo už o plánovanom hospodárstve.

Trh s novými autami, ale aj ten sekundárny s jazdenými autami, čakajú obrovské výzvy. Predikovať detaily nedokáže dnes nikto. Sám som zvedavý, ako sa táto EKO-BIO-RAW vízia bude vyvíjať.

Trochu odľahčenie na záver - snaha byť BIO tu predsa bola aj doteraz, ropa predsa pochádza z dinosaurov...

Autor: Miloš Švehla, špecialista pre automobilový priemysel

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.