Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Ako dlho tu s nami ešte budú fosílne palivá?

Rád používam Freda Flinstonea ako príklad, keď sa ma niekto opýta, aký druh paliva je pre neho vhodným. Fred nemal na výber, prispôsobil sa dobe a presúval sa najkomfortnejšie, ako to v tej (rozprávkovej) dobe išlo. Dnešný svet ponúka pestré možnosti, a pre mnohých dnešných Fredov je zložité vyhodnotiť, čo je pre nich optimálnym riešením. Ono totiž jedno hovorí peňaženka, druhé srdce, tretie kamaráti pri pive, štvrté internetové články a do piateho ich tlačí predajca v showroome.

Naftový motor je vhodný pre niekoho, kto často jazdí na dlhších trasách. Dnešné dieselové motory doslova nemajú radi časté štartovanie a jazdy na krátke vzdialenosti, na ktorých sa ani nestihnú zohriať. Ich výhodou je síce nízka spotreba, ale sme svedkami postupného vyraďovania naftových motorov z ponúk všetkých značiek. Darmo, CO2 a NOx nepustí a Brusel sa pozerá...

Nad benzínovým motorom sa oplatí rozmýšľať niekomu, kto zvykne jazdiť v mestskej premávke a občas aj na dlhšie trasy. Vývoj ide (skôr letí) rýchlym tempom a sme svedkami pridávania mild-hybridnej technológie. Zjednodušene povedané - v aute je malá baterka, ktorá sa počas jazdy dobíja a pomáha spaľovaciemu motoru pri rozbehoch, kedy je potrebné najväčšie množstvo energie. Vo svete sú niektoré mild-hybridy nazývané ako hybridy, v tomto neexistuje jednotná norma.

Medzistupeň medzi autom so spaľovacím motorom a elektromobilom je tzv. plug-in hybrid (PHEV). Ide o kombináciu spaľovacieho motora s elektromotorom, pričom oba motory môžu pracovať spoločne aj osve, pravda, keď ten elektrický predtým dobijete cez kábel. Nepopierateľnou výhodou je fakt, že ak sa vybije baterka, auto ďalej ide na benzín/naftu. Najmä v mestskom režime je možné jazdiť desiatky km v čisto elektrickom režime a šetriť tak fosílne palivo. Otázkou (aj pre mňa) zostáva, načo je komu do mesta obrovský výkon, ktorým takéto autá zvyčajne disponujú, navyše ide väčšinou o veľké (rozumej ťažké) SUV. Autá s pohonom PHEV so sebou stále vláčia pomerne ťažkú batériu. Človek by si povedal, že kto si také auto kúpi, bude ho nabíjať. No, áno, malo by to tak byť... Ja sa pýtam, kto prikáže užívateľovi, aby jazdil s nulovými emisiami a spaľovací motor používal len ako záložné riešenie? Odpoveď poznáme všetci. Videl som už aj PHEV, ktoré po napichnutí na diagnostiku vykázalo, že baterka nevidela elektrickú sústavu ešte ani raz. Auto teda jazdilo čisto na benzín a celý čas so sebou vláčilo 150-kilovú batériu. Prečo? No, lebo môže...

V predchádzajúcich blogoch sme si o elektromobiloch už čo to povedali. Táto alternatíva je vhodná pre ľudí, ktorí sa pohybujú v meste, majú ho kde nabíjať a na dlhšie cesty majú v zálohe auto s iným typom pohonu. Toto sú základné podmienky, ktoré ak nespĺňate, verdikt je jednoznačný – súčasný elektromobil nie je pre vás. Ak vývoj pokročí a reálny (nie ten papierový) dojazd umožní prejsť na jedno nabitie aspoň 600 km a zároveň kúpa a prevádzka človeka nezruinuje, som ochotný pripustiť, že žijeme náš spoločný zelený sen.

Autor: Miloš Švehla, produktový špecialista pre automobilový priemysel

Foto: auto.cz