Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Pneumatiky

Týkajú sa všetkých motoristov. Sú jediným spojným bodom medzi cestou a autom ako takým. A aj tak dokážu byť z bezpečnostného hľadiska prehliadané. Reč je o pneumatikách.

To gumové čudo je veľmi dôležitou súčiastkou a súčasťou auta. Svojou pružnosťou tlmí nárazy od nerovností, zabezpečuje stabilitu auta. A malo by sa tak diať v ktoromkoľvek momente jazdy. Preto je výber pneumatiky veľmi dôležitý a netreba pozerať len na cenu. Treba si všímať hlučnosť, správanie na vode, či snehu, brzdnú dráhu, opotrebiteľnosť (pozor, nepleťte si so životnosťou, tá je zhruba 4 až 5 rokov) a podobné parametre, ktoré dnes pri ponukách pneumatík nájdete.

Pri hľadaní tej správnej pneumatiky je dôležité odpovedať sám sebe na základnú otázku: V akých podmienkach bude auto s tými pneumatikami jazdiť? Je totiž iné jazdiť v horských oblastiach a iné tu u nás na rovine. Keďže legislatíva a zdravý rozum jednoznačne káže nejazdiť v zime na letných pneumatikách, máme dve možnosti – prezúvať auto v novembri na zimné pneumatiky a v marci späť na letné alebo obuť tátoša na celoročné pneumatiky.

Všeobecne sa riadim nočnou vonkajšou teplotou. Akonáhle na jeseň klesnú nočné teploty pod 5°C, začínam riešiť prezutie auta na zimné pneumatiky (so správnym náradím si každý kompletné kolesá vymení aj doma). Na jar, keď zmizne v marci sneh a dlhodobé predpovede už nesľubujú mínusové hodnoty, idú na auto späť letné papuče. Menšou nevýhodou je nutnosť uskladňovania jednej sady kolies, pneuservisy však vedia za malý poplatok vyriešiť aj tento „problém“ a uskladnia ich u seba.

Keďže lyžovať nelyžujem a neštverám sa s autom po zasnežených cestách, vhodným riešením by pre mňa boli aj celoročné pneumatiky. Musím však upozorniť, že nie všetky celoročné pneumatiky sú označené písmenami M+S (z anglického Mud+Snow, t.j. Blato+Sneh) a nie všetky majú na sebe znak „trojcípeho kopca so snehovou vločkou vo svojom vnútri“. Takto označená celoročná pneumatika je považovaná za zimnú a v žiadnej krajine vám nebudú robiť problémy s jej používaním. Celoročná pneumatika, ako už z názvu vyplýva, nie je ani letná ani zimná. Musí teda vydržať používanie v teplotách od -30°C (ale to už je v našom regióne utópia) do viac ako 50°C (priame slnko, rozpálený asfalt). Ide teda o kompromisné riešenie výrobcov, ktorí museli namiešať zmes vhodnú na všetky klimatické podmienky.

Veľa motoristov stále neprišlo celoročným pneumatikám na chuť. Veď ani nikto nikoho nenúti, je to len alternatíva. Keď som bol v USA (rôzne podnebia, trópy aj mráz), mal som požičané 3 rôzne autá a každé z nich bolo obuté na celoročných pneumatikách. Nijak špeciálne som autá okolo mňa nesledoval, ale aj z iných zdrojov mám indície, že v USA sú autá väčšinou obúvané na celoročné pneumatiky. Ak je to vhodné pre milióny Američanov, prečo by s tým mali mať problém Európania, ktorí nežijú v oblastiach s častými snehovými nádielkami? Ja rozhodne tiež budem pri ďalšom aute rozmýšľať týmto smerom...

Autor: Miloš Švehla

Zdroj foto: Startstop.sk