Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Auto, auto, auto-mobil s Milošom Švehlom

Dátum: 15.02.2024
Autor: Sered Inak
Auto, auto, auto-mobil s Milošom Švehlom

Žijeme v dobe, keď zajtra bude vynájdené to, o čom včera niekto pochyboval, či je vôbec možné

Ahoj Miloš :) Vybrali sme si ťa ako experta na poradenstvo ohľadom áut.

Najskôr nám ale povedz, kto si, čo si vyštudoval a čomu všetkému sa venuješ?

Ahoj, trochu sa obávam nálepky „expert“, keďže dnes je multifunkčným expertom hocikto s vytvoreným kontom na sociálnych sieťach. Netvrdím, že viem všetko, dokonca ani to, že mám vždy pravdu. Viacero ľudí ma označilo skôr za akéhosi vizionára, ktorého slová sa v mnohých prípadoch naplnili.

Po maturite na trnavskej Obchodnej akadémii som sa rozhodol pre MTF STU, úspešne som ukončil aj jeden z humanitných odborov UCM. Viac-menej celý pracovný život sa venujem autám, rodičia často spomínajú, že som vedel pomenovať modely áut na ulici skôr, než som sa naučil chodiť.

Ako si sa dostal k auto-fachu?

Hneď po skončení vysokej školy som bol ako každý absolvent hodený do reality, no tak nejak som dúfal, že sa mi podarí pracovať s autami. Zhodou okolností som týždeň po štátniciach zahliadol v regionálnych novinách pracovný inzerát na miesto predajcu nových vozidiel a vyšlo to. To sa v Trnave písal rok 2006 a dodnes som súčasťou rovnakej značky, hoci od 2013 už na jednej z manažérskych pozícií na bratislavskej pobočke.

Baví ťa aj manuálna robota okolo áut?

Nie som ten typ, ktorý si doma vymení olej. Samozrejme, základné zručnosti mám, ale oveľa viac ma baví udržiavať rodinné autá v čistote, dokonca by sa dalo povedať, že umývanie, voskovanie a leštenie áut je môj amatérsky koníček. Ako psychohygienu mám však posledné roky starostlivosť o trávnik okolo domu, to je naozaj moja srdcovka. A to vrátane spomínanej výmeny oleja v záhradných strojoch... J

Čo by si poradil ľuďom, ktorí zvažujú kúpu auta – spaľovací motor alebo elektromobil? A prečo?

Celý proces kúpy auta je založený na otázkach a odpovediach. Ak človek neklame sám seba, určite sa dopracuje k správnemu riešeniu. V zásade platí, že človek, ktorý jazdí prevažne kratšie vzdialenosti a má kde bez straty vlastného komfortu nabíjať elektromobil, ten by mal nad touto možnosťou reálne uvažovať. Ak by mal byť denný nájazd vyšší alebo by užívateľ musel hľadať nabíjacie miesto na úkor svojho drahocenného voľného času, pre takého je určené auto so spaľovacím motorom (benzín, nafta, CNG, LPG). Ani autá so spaľovacím motorom a ani elektromobily nie sú strašiakom, v dnešnom svete sa skrátka každému hodí iný druh pohonu. Kým pred pár rokmi sme poznali benzínový a dieselový motor, dnes sa k tejto dvojici pridal elektromotor. Myslím si, že aj napriek stále sa rozširujúcej sieti nabíjacích staníc to do očí bijúce (politické) pretláčanie elektromobilu ako jediného vhodného riešenia narazí v dohľadnej dobe na svoje užívateľské mantinely a v nejakej podobe budú vedľa seba naďalej fungovať „spaľováky“ aj elektromobily. Veľa napovedia výsledky júnových volieb do Európskeho parlamentu, dá sa teda povedať, že to máme vo vlastných rukách.

A čo vodík ako palivo? Nie je to riešenie?

Dobrá otázka. Treba si uvedomiť, že vodíkové auto je vlastne tiež elektromobilom, pričom elektrina vzniká riadenou reakciou kyslíka a vodíka, pričom vodík je palivom. A presne v tomto bode by som hľadal odpoveď, či tento druh pohonu nie je riešením. Ono by to riešením možno aj bolo, hlavne keď si uvedomíme, že „odpadom“ z tohto pohonu je čistá voda resp. vodná para. Lenže drvivá väčšina značiek sa rozhodla vyvíjať elektromobily nabíjateľné z existujúcej elektrickej siete, zrejme pre budúce jednoznačne jednoduchšie nabíjanie v domácich podmienkach. Pri vodíku nie sú presvedčivé argumenty ohľadom jeho výroby, ceny, skladovania, prepravy a bezpečnosti, keďže ide o výbušný prvok. V neposlednom rade ide o politicky nie práve najšťastnejšiu tému, ktorá je takpovediac na hranici pravidiel, pretože podľa niektorých zdrojov môžu pri spaľovaní kyslíka zo vzduchu (ktorý nie je čistý) a vodíka vznikať oxidy dusíka známe ako NOx, na ktoré sa v posledných rokoch zameriavajú emisné normy. Ako výrobca vodíkového auta rozhodne netúžite po tom, aby váš produkt bol po prípadnom mediálnom tlaku vystavený riziku, že neponesie označenie „bezemisný“. Zopár vodíkových lastovičiek sa na našom trhu objavilo, no kvôli veľmi riedkej (či skôr neexistujúcej) sieti čerpacích staníc s vodíkom nemá tento druh pohonu na ružiach ustlané. Zachytil som informáciu, že niektorí výrobcovia v dohľadnej dobe uvedú na trh vodíkové úžitkové dodávky, stále však zostáva vyriešiť otázku, ako pre ne zohnať dostupný vodík na každodennú prevádzku.

Kto má dnes TESLU, sa považuje nielen za machra ale aj najzodpovednejšieho občana s ohľadom na životné prostredie. Je elektromobil skutočne ekologickejší?

Okolo Tesly sa toho popísalo už veľmi veľa. Tesla je synonymum elektromobilizmu, pre laikov aj pre nadšencov. Etablovaným európskym značkám trvalo desiatky rokov, kým si vybudovali svoje automobilové renomé, Elon Musk to dokázal extrémne rýchlo. Môžeme polemizovať o (ne)kvalite spracovania alebo aj o tvrdohlavom pretláčaní ergonomických inovácií, v globále sa dá povedať, že kto prekusne v mnohých smeroch netradičný dizajn, auto mu bude fungovať. Otázka znie, či sú elektromobily naozaj ekologické. Veľmi rozšíreným názorom je, že elektromobil má „výfuk“ v továrni na baterky alebo v najbližšej menej ekologickej elektrárni. Môžeme s tým súhlasiť alebo si ťukať po čele a prevracať oči na vrch hlavy. Ak by sme to analyzovali do hĺbky, prišli by sme na to, že modla v podobe uhlíkovej neutrality je extrémne zložitou témou pre akýkoľvek tovar. Ochrana životného prostredia je nesmierne dôležitá, ale mala by sa ňou zaoberať celá planéta, nie len určité geografické teritóriá. Krásnym príkladom je fakt, že v EÚ sa kvôli nevyhovujúcim emisiám skončil predaj niektorých žiadaných modelov áut a v susednej Ukrajine sa také autá veselo predávajú ďalej. Politici môžu vymýšľať rôzne nástroje, ale nikdy nerozkážu vetru, aby sem nenafúkal znečistený vzduch z krajiny, v ktorej je povolené používať to, čo je u nás zakázané. Uznajte sami, že je to nezmysel...

Vedel by si povedať, ktoré značky áut vyrábajú kvalitnejšie automobily?

Uf, pri všetkej úcte ku konkurencii nedokážem na toto odpovedať. Rukami mi toho prešlo naozaj veľa, každá značka je špecifická, každý model je jedinečný. A to je pre nás spotrebiteľov len dobre, lebo zodpovedne prehlasujem, že zlé auto dnes v Európe už nekúpite. Aj s mojimi kamarátmi sa často naťahujeme, či je lepšie japonské auto, či francúzske, kórejské alebo viac vydrží trebárs nemecké. Pracujem pre spoločnosť, ktorá má vo svojom portfóliu 7 automobilových značiek a verte mi, každá vyniká v niečom inom, každá sa zameriava na inú klientelu. Nemám rád, keď ma niekto (hoci aj cez rôzne diskusie na sociálnych sieťach) presviedča o tom, že to, čo vyhovuje jemu, musí zákonite vyhovovať aj mne a alternatíva neexistuje. Ako som už povedal, pri výbere treba sebe samému klásť otázky, zodpovedne na ne odpovedať a výsledok bude jasný.

Chcel by si na záver niečo dodať?

Žijeme v dobe, keď zajtra bude vynájdené to, o čom včera niekto pochyboval, či je vôbec možné. V najbližších rokoch čaká na ľudstvo mnoho výziev, jednou z nich budú environmentálne otázky, odpovede na ne ľudia prijmú oveľa rýchlejšie a racionálnejšie vtedy, keď nebudú mať pocit, že sú výsledkom politickej demagógie a nátlaku. Som fanúšikom voľného trhového mechanizmu a je jasné, že akákoľvek forma štátnych dotácií len dočasne pokriví dopyt a vytiahne zo štátnej kasy zopár miliónov. Užívateľsky dokonalý tovar sa na trhu vždy presadil aj bez pomoci, a je úplne jedno, či bol vymyslený v Amerike, Európe alebo v Číne. Stačí sa pozrieť na mobilné telefóny – pred rokmi mali všetci v rukách fínske, švédske a japonské prístroje, dnes sú bežné a obľúbené najmä mobily od čínskych výrobcov. A fungujú...

Autor: Kristína Pažitná